03/10/2024

La necessitat d’una política industrial eficaç a Catalunya

Per Institut Ostrom

Durant la pandèmia, la manca de producció local de béns essencials va posar de manifest la vulnerabilitat del nostre teixit productiu. A més, l’arribada de cotxes de producció xinesa, amb preus més competitius, ha posat en dificultats el sector automobilístic europeu, provocant tancaments de fàbriques i acomiadaments.

De fet, un dels elements centrals del nou informe Draghi, encarregat per la Comissió Europea, és la constatació que Europa no manca de capacitat d’innovació, sinó que moltes de les empreses innovadores acaben traslladant-se a altres països, principalment als Estats Units, a causa de l’existència de barreres reguladores, financeres i de formació. Entre el 2009 i el 2014, els Estats Units van aprovar 3.500 regulacions; la UE, 13.000.

A Catalunya, la situació és especialment preocupant. Així ho evidencia la dificultat per tirar endavant projectes industrials importants, com la fàbrica de bateries de Lotte a Mont-Roig del Camp, o el trasllat de la fàbrica de paper de Guarro-Casas de Gelida a Itàlia. Tanmateix, hi ha motius per romandre optimistes. A finals del 2020 es va posar en marxa la Llei de Facilitació Econòmica, que introdueix mesures per agilitzar els tràmits administratius en matèria industrial. Aquesta llei preveu elements com la finestreta única, la ponència única i el silenci administratiu positiu, que poden ser clau per millorar l’agilitat administrativa.

A més, la capacitat emprenedora i la tenacitat industrial que ha caracteritzat Catalunya durant segles segueixen vives. Un exemple és el projecte d’Ebro a l’antiga Nissan de la Zona Franca, amb l’ambició de fabricar més de 150.000 vehicles anuals.

Per transitar d’un present obscur a un futur prometedor, cal una política eficaç. Una política transversal que simplifiqui les normatives i els procediments d’urbanisme municipal, facilitant la implantació d’energies renovables i creant un clima favorable per a la indústria. Només així podrem aprofitar totes les fortaleses que la nostra geografia i recursos ens proporcionen, i garantir un futur competitiu i sostenible.